پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان چیست؟

پایان کار ساختمان | پایان کار ساختمان چیست؟

پایان کار ساختمان، گواهی پایان کار ساختمان پیش نیاز وجود سند و وجود سند پیش نیاز انجام معاملات ملکی می باشد. پایان کار ساختمان نشانه ی اجرای دقیق قوانین و مقررات ایمنی ساختمان سازی و نشانه ی مورد تایید بودن ساختمان از نظر شهرداری و سازمان های مربوطه می باشد. پایان کار ساختمان یکی از مدارک مهمی است که پس از اتمام عملیات ساخت و ساز صادر می شود و مالکیت و کاربری ملک را مشخص می کند.


پایان کار ساختمان چیست؟

پس از اتمام کلیه مراحل ساخت و ساز، مالک و یا وکیل قانونی ایشان از همان جایی که پروانه احداث بنا دریافت کرده است (شهرداری) درخواست گواهی اتمام کار با عنوان پایان کار ساختمان میدهد. ساختمان مورد نظر باید از نظر رعایت قوانین و مقررات ایمنی و اجرای دقیق نقشه تصویب شده مورد تایید کارشناس شهرداری باشد. در صورتیکه موارد فوق بصورت کامل رعایت شده باشد و ساختمان مورد تایید شهرداری باشد، شهرداری با انجام مراحلی اداری اقدام به صدور پایان کار ساختمان (گواهی پایان کار ساختمان) می نماید. در این گواهی هویت ساختمان به طور کامل با ذکر تمام مطالب مربوط به شهرداری صادر کننده درج میشود. این موارد شامل تاریخ صدور گواهی پایان ساختمان، هویت مالک، نوع مالکیت، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی، مشخصات و مساحت زمین محل احداث، مشخصات طبقات، گواهی های عدم خلاف و … می باشد.
در صورتیکه ساختمان دارای خلافی باشد، براساس کمیسیون ماده 100 شهرداری مشمول جریمه میگردد. در این حالت محکوم علیه مکلف به پرداخت جریمه می شود، تا اخذ پایان کار صورت گیرد. در صورتیکه مالک جریمه را پرداخت نکند پرونده به کمیسیون ماده 100 تجدید نظر شهرداری ارسال می شود، در این حالت کمیسیون میتواند رأی به تخریب ساختمان دهد. در صورتیکه مالک به رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری اعتراض داشته باشد باید اعتراض خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید. اگر دیوان عدالت اداری رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری را نقض نکند ظرف مدت 2 ماه ساختمان باید تخریب شود، اگر در این مدت تخریب ساختمان صورت نگیرد شهرداری می تواند مستقیما اقدام به تخریب ساختمان نماید و هزینه ها را از مالک دریافت نماید.

کاربرد پایان کار ساختمان

یکی از مدارکی که در اداره ثبت اسناد و املاک جهت تنظیم صورت مجلس تفکیکی مورد نیاز می باشد، گواهی پایان کار ساختمان است. تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان صادر نشود امکان تنظیم سند وجود ندارد. در صورتی که ساختمان سند مالکیت نداشته باشد، نقل و انتقالات قطعی در دفاتر اسناد رسمی صورت نمی گیرد. به عبارتی دیگر تا وقتی گواهی پایان کار صادر نشود، امکان انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی و محضر وجود ندارد. حتی اگر ساختمان دارای سند مالکیت باشد، در هنگام انجام نقل و انتقالات در دفاتر اسناد رسمی از شهرداری جهت گواهی پایان کار و عدم تخلفات استعلام گرفته می شود.

امروزه ساخت و ساز بصورت یک شغل درآمده و هر شخصی بدون اینکه در این حرفه کوچکترین تجربه و اطلاعاتی داشته باشد، با داشتن سرمایه ای ناچیز شروع به امر ساختمان سازی می کند. کارفرما با ارائه پیش نقشه به شهرداری درخواست جواز میدهد. زمانی که پیش نقشه ها به شهرداری ارسال شد، شهرداری پیش نقشه را به سازمان آتشنشانی ارسال کرده و دستورالعمل ایمنی مربوطه برای آن پروژه صادر می شود. بعد از تایید نقشه این دستورالعمل همراه نقشه های فاز اول به کارفرما تحویل می گردد.
تعدادی از سازندگان سرمایه کافی برای احداث مجوز ساخت را نداشته و پس از انجام 40% مراحل ساخت شروع به پیش فروش واحدهای نیمه کاره می کنند. گاهی تا 2/3 مبلغ واحد را دریافت کرده و پروژه را تکمیل می نمایند. این عمل هیچ وجه قانونی ندارد و از نظر قانون جرم محسوب می شود. قانون زمانی ساختمان احداث شده را قابل معامله و واگذاری میداند که دارای پایانکار باشد.
گروهی از مالکین در زمان احداث پروژه اعتنایی به دستورالعمل نکرده و در پایان سفت کاری تازه از وجود دستورالعمل آگاه می شوند. لذا جهت عقد قرارداد به شرکت های مشاور ایمنی و آتش نشانی مراجعه می نمایند. مشاور در اولین بازدید متوجه مشکلات ایمنی در معماری شده و به کارفرما اخطار می دهد. از آنجایی که حفاظت از جان و مال در برابر حوادث به عهده سازمان آتش نشانی است، کارفرما را موظف به رفع مشکلات می نماید. در مواردی نیز شاهد تخریب ساختمان از طرف سازمان آتش نشانی بوده ایم.

نتیجه گیری:

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، گواهی پایان کار ساختمان پیش نیاز وجود سند و وجود سند پیش نیاز انجام معاملات ملکی است.
اغلب سازندگان تصور می کنند که اگر در شروع کار شرکت مشاور اختیار کنند، باید هزینه بیشتری پرداخت نمایند. لذا از این کار صرف نظر کرده و خودشان بدون داشتن تخصصی در خصوص ایمنی شروع به انجام عملیات ساخت و ساز می کنند. در نهایت به سراغ شرکت مشاور رفته و تقاضای تأییدیه پایان کار ساختمان در کمترین زمان را دارند. در صورتی که همچین تقاضایی هرگز عملی نخواهد شد و مالک باید پاسخگو عملکردهای غلط خود باشد.
لذا تقاضای ما بعنوان یک شرکت مجری آتش نشانی صلاحیتدار سازمان این است که مالکین و سازندگان محترم بعد از دریافت نقشه های فاز یک اجرایی حتمأ به شرکتهای مشاور آتش نشانی مراجعه نمایند و کار را با مشاوره و نظارت شرکت مشاور شروع کنند. در این صورت می توانند در انتهای کار بدون هیچ هراس و دغدغه ای پایانکار را دریافت نمایند و با خیال راحت اقدام به واگذاری و فروش واحدها نمایند.

در صورت داشتن هر گونه سوال از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.