سازمان آتش نشانی | معرفی شغل آتش نشان

سازمان آتش نشانی | معرفی شغل آتش نشان

سازمان آتش نشانی ، یک سازمان دولتی و یا خصوصی که زیر نظر شهرداری کار می کند. سازمان آتش نشانی وظیفه مقابله با آتش، کنترل حریق و سوانح را برعهده دارد. هدف از تشکیل سازمان آتش نشانی و اطفاء حریق در تمامی کشورها، حفاظت از جان و مال هموطنان عزیز می باشد.

معرفی شغل آتش نشان

شخصی که دارای انواع مهارتهای اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات باشد، آتش نشان نامیده می شود. در حرفه آتش نشانی، آتشنشان ها در بحرانی ترین شرایط با به خطر انداختن جان خود ایثارگرانه به افراد کمک می کنند و در بیشتر موارد برای نجات جان افراد، جان خود را به خطر می اندازند. منظور از اطفاء حریق خاموش کردن انواع آتش و منظور از عملیات امداد و نجات، نجات افراد محبوس در چاه، آسانسور، زیر آوار مانده و … می باشد. شغل آتش نشانی جزء مشاغل پر استرس است. لازمه آتش نشان شدن سن 25-18 سال، قد حداقل 170 سانتی متر، دارا بودن شرایط جسمانی خوب، حس انسان دوستی، استقامت و توانایی بدنی بالا، سلامت روانی، شجاعت، اعتماد به نفس بالا، توانایی عکس العمل به موقع و سریع، حفظ آرامش و خونسردی، مهارت گزارش نویسی از حوادث و اتفاقات، خود انضباطی، دقت و … جزئی از مهارت و دانش مورد نیاز آتش نشانان است. کار کردن در شرایط مختلف آب و هوایی، روبرویی با خطرات انفجار وسایل نقلیه، سقوط از ساختمان، آماده باش بودن دائم، قرار گرفتن در محیط های مرطوب و … بخشی از ویژگی های شغل آتشنشانی می باشد. ساعت کاری آتش نشان ها 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت است.

شته های تحصیلی آتش نشانی
افراد علاقه مند به شغل آتش نشانی در مقطع دبیرستانی باید از شاخه کار و دانش وارد رشته ایمنی و آتشنشانی شوند. در دوره کاردانی گرایش های اطفا حریق، نجات، ایمنی و حفاظت ساختمان ها، در دوره کارشناسی گرایش های مدیریت عملیات، پیشگیری و کارشناسی ارشد گرایش ایمنی و مدیریت ادامه تحصیل دهند.

نحوه ورود به شغل آتشنشانی
افراد جهت استخدام در سازمان آتش نشانی باید شرایط مندرج در آگهی استخدامی را داشته باشند و در آزمون استخدامی شرکت کنند. پس از قبولی در آزمون اولیه و آزمون های علمی و تخصصی می توانند وارد این حرفه شوند. آتشنشان می تواند در سازمان آتشنشانی مشغول به کار شود. شغل آتش نشان جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود. متأسفانه آتش نشان هیچگاه امنیت شغلی نداشته و در عملیات مختلف احتمال ابتلا به بیماری های حاصل از دود، گاز و مواد شیمیایی وجود دارد. لذا همواره آتش نشان ها در عملیات مختلف در معرض خطر می باشند.

حقوق و مزایای آتش نشانی
میزان حقوق و مزایای آتش نشان ها مطابق با قوانین سازمان جهانی کار محاسبه می شود، تمامی حق و حقوق و کسورات از جمله بن خواروبار، حق مسکن، مالیات، بیمه و … در حقوق آنها اعمال می شود. تفاوت درآمد آتش نشان ها بستگی به سابقه ی کار، تجربه، تخصص افراد در حوزه های مختلف کاری، شهر محل کار و … دارد.

شرح وظایف آتشنشان
• کنترل و اطفاء حریق
• مقابله با حوادث ناشی از مواد شیمیایی و خطرناک
• آموزش در مدارس و مراکز اجتماعی
• بازرسی ایمنی ساختمان ها
• ارائه مشاوره در خصوص رعایت موارد ایمنی برای پروژه های ساختمانی
• نجات افراد محبوس شده در زیرآوار ساختمان، آسانسور و …
• مقابله با حیوانات وحشی و موذی
• حمل و نقل تجهیزات آتش نشانی
• تهیه گزارشات روزانه از عملیات آتش نشانی (مخصوص مسئولان تیم)
• …
علاوه بر این موارد، تعیین صلاحیت ایمنی شرکت‌ها و ساختمان‌ها به عنوان رابط میان سازمان آتش نشانی و کارفرمایان ساختمان ها جهت اخذ تاییدیه آتش نشانی از جمله وظایف سازمان آتش نشانی می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.