تأییدیه پایان کار ساختمان

تأییدیه پایان کار ساختمان

پایان کار ساختمان سندی است که مالکیت یک ملک را مشخص می کند. پس از اتمام تمامی مراحل ساخت و ساز ساختمان، پایان کار با رعایت کلیه دستورالعمل های مربوطه و عدم وجود خلافی و بدهی در ساختمان به درخواست مالک از شهرداری، توسط نظام مهندسی در شهرداری صادر می گردد.


پایان کار ساختمان قبل از سال1349

برای ساختمان هایی با هر نوع کاربری که مقررات شهر تهران را شامل نمیشود و یا ساختمان هایی که قبل اردیبهشت ماه سال 1349 صادر شده اند، تأییدیه پایان کار ساختمان قبل سال 1349 صادر میگردد.


مراحل دریافت پایان کار ساختمان و تشکیل پرونده

پایان کار ساختمان:

مهمترین مدرکی که مالکیت یک ملک را مشخص می کند پایان کار ساختمان است. دریافت سند مالکیت ساختمان و انجام معاملات ملکی (نقل و انتقالات) مستلزم وجود جواز پایان کار ساختمان می باشد، بنابراین وجود جواز پایان کار برای مالک ضروری است.
کارفرمایان جهت اخذ پایان کار ساختمان موظف به اجرای دقیق نقشه صادره و دستورالعمل های فنی و قانونی مربوطه می باشند تا بتوانند به راحتی و بدون دردسر با گرفتن پایان کار از سوی شهرداری نتیجه زحمات خود را ببینند.
*نکته: برای ساختمان های احداث شده در مناطقی که شهرداری در آنجا مستقر نیست، دریافت پایانکار توسط دهیاری، استانداری، بخشداری و فرمانداری صادر میگردد.

1- مراحل تشکیل پرونده:

1-1-    اصل و کپی سند مالکیت
1-2-    مدارک شناسایی مالک (کارت ملی و شناسنامه)
1-3-    در صورت وجود وکیل قانونی همراه داشتن وکالت نامه قانونی الزامی می باشد.
1-4-    گزارش اجرایی ساختمان توسط مهندس ناظر
1-5-    فیش عوارض پرداختی سال جاری در صورت نوسازی ساختمان
1-6-    اخذ و تکمیل فرم پایان کار
1-7-    مراجعه مالک به واحد بایگانی و دریافت نوبت جهت بازدید شهرداری
1-8-    بازدید کارشناس شهرداری از ملک و اعلام گزارش به شهرداری از وضعیت موجود
1-9-    در صورت داشتن تخلف ارجاع به کمیسیون ماده 100 و پرداخت جریمه تعیین شده از طرف کمیسیون ماده 100
1-10-   تهیه و پیش نویس پایانکار و تأیید توسط مسئولین مربوطه (شهرداری، معاون شهرسازی و …)
1-11-   صدور مجوز پایان کار


2-    مدارک جهت استعلام آتش نشانی جهت اخذ پایان کار ساختمان:

2-1-    حضور مالک با کارت شناسایی یا وکیل قانونی با وکالت نامه
2-2-    اصل و کپی سند مالکیت
2-3-    نامه شهرداری منطقه
2-4-    فیش پرداختی عوارض ایمنی
2-5-    CD نقشه معماری
2-6-    دو سری نقشه معماری ممهور به مهر شهرداری منطقه در قطع A3

گردش کار صدور پایان کار ساختمان:

 در عکس زیر مراحل گردش کار جهت صدور پایان کار از مرحله ثبت فرم درخواست و تشکیل پرونده تا انتهای کار صدور پایان کار را برای شما عزیزان درج نموده ایم.

استعلام پایان کار ساختمان:

با توجه به اینکه بین گفته های مالکین و مدارک در خصوص تاریخ صدور پایانکار ساختمان، تعداد طبقات، مساحت و … تناقض وجود دارد، لذا خریداران ساختمان برای جلوگیری از ضررهای مالی، مجاز به گرفتن استعلام پایانکار ساختمانی می باشند.


مدت اعتبار پایان کار ساختمان:

گواهی پایان کار ساختمان یکی از جوازهایی است که هر ساختمانی پس از اتمام عملیات ساخت به آن نیاز دارد. گواهی پایان کار ساختمان می بایست توسط تمامی مهندسین ناظر ساختمان به تایید برسد. اعتبار گواهی پایان کار ساختمان بدون قید محدودیت زمانی بوده و مدت اعتبار گواهی عدم خلاف ساختمان های در حال احداث، 6 ماه از تاریخ صدور جواز می باشد.

به منظور سرعت بخشیدن و کاهش مراجعات همشهریان عزیز، این بخشنامه به شماره 8100070/80 مورخ 1381/01/07 شهرداری تهران به مناطق 22 و 20-1 ابلاغ شد.

زمان اعتبار مجوز ساختمان:

مدت زمان اعتبار مجوز طبق قوانین مصوب شهرسازی 2 ساله است. حال اگر کلنگ احداث ساختمانی زده شده باشد، مدت اعتبار این ساختمان براساس تراز بنا تعیین می شود که اگر از تاریخ تعیین شده بیشتر به طول بیانجامد، اخطار دریافت نموده و در نهایت مشمول جریمه میگردد.

پایان کار موقت ساختمان:

پایان کار موقت ساختمان، پایانکاری است یک ساله که بنابر شرایط خاص و نادری برای بعضی از پروژه ها که دارای شرایط خاصی هستند صادر می شود. سازمان آتش نشانی گواهی تاییدیه ایمنی موقت یک ساله پروژه مربوطه را صادر و به شهرداری ارسال می کند، پیرو این امر تاییدیه پایانکار موقت صادر می شود. سپس بعد از گذشت مدت زمان مذکور چنانچه مواردی که باعث عدم تایید نهایی بوده برطرف شده باشد تاییدیه نهایی از طرف سازمان آتش نشانی صادر میشود. در نتیجه پایانکار دائم ثبت و ارائه می گردد و تا درخواست مجوز ساخت بعدی قابل اعتبار خواهد بود و برای هر گونه نقل و انتقال قابل استفاده است.

تاییدیه آتش نشانی ساختمان یا تأییدیه آتش نشانی پایان کار:

تاییدیه اتشنشانی ساختمان توسط شرکتهای مشاور اتشنشانی که مورد تایید سازمان آتش نشانی باشند، صادر میگردد.  مالک جهت اخذ پایان کار ساختمان از شهرداری که پیش نیاز سند مالکیت ساختمان است نیاز به تاییده اتش نشانی دارد.


نتیجه گیری:

یکی از جوازهایی که هر ساختمانی پس از اتمام عملیات ساخت و ساز به آن نیاز دارد، گواهی پایان کار ساختمان است. صدور پایانکار پایان عملیات ساخت و ساز را از نظر شهرداری تایید می کند. تا وقتی گواهی پایانکار ساختمان صادر نشود، امکان صدور سند وجود ندارد و تا زمانی که سند صادر نشود امکان معامله، نقل و انتقالات ساختمان وجود ندارد. شرکت “ایمن اندیشان مهر” از جمله شرکت مشاور آتش نشانی است که با سابقه ای درخشان در زمینه مشاوره آتش نشانی پایانکار، طراحی و اجرای لوله کشی آب آتش نشانی ساختمان (تاسیسات آتش نشانی) ، طراحی و اجرای سیستم های اعلام حریق، سیستم اطفای حریق و سیستم اگزاست فن آماده ارائه خدمات سازنده به شما کارفرمایان عزیز می باشد.
خوانندگان عزیز می توانند با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما را در جهت ارتقاء سطح علمی مطالب یاری نمایید. کارشناسان ایمن اندیشان مهر همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.